De laatste maand is alweer begonnen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Fleur Rijn - WaarBenJij.nu De laatste maand is alweer begonnen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Fleur Rijn - WaarBenJij.nu

De laatste maand is alweer begonnen

Blijf op de hoogte en volg Fleur

17 Februari 2014 | Ghana, Tamale

Wauw wat gaat de tijd toch snel, zo krijg je berichtje van je ouders we zijn er klaar voor morgen zijn we weer lekker bij je en zo krijg je een berichtje dat ze weer geland zijn en boodschappen gaan doen bij de albertheijn.

De 2 weken zijn omgevlogen maar waren wel erg leuk en natuurlijk erg leerzaam weer. We hebben in de week nog een Djembe les gehad dit ging aardig goed moet ik zeggen.

Het was leuk om te doen maar ook best wel vermoeiend. We zijn op bezoek geweest bij een compound en hebben daar geleerd hoe je foefoe moet maken een echt ghanees gerecht.

Het is leuk om te zien hoe de mensen hier leven en nu konden papa, mama, sanne en janny ook zien waar ik straks waarschijnlijk terecht ga komen.

Donderdag hadden we een relax dagje we mochten zelf lekker bekijken wat we gingen doen. We zijn naar het wond project van Bash geweest. Dit is het eerste project waar ik geld aan gesponsord heb, Mama en Janny hebben in Nederland allemaal gaasje, pleisters, betadinen enzovoort gekocht voor hem.

Bash is een begeleider hier van de vrijwilligers en dit wond project probeert hij nu zelf op te zetten en is ook erg belangrijk hier. Dus we hebben onze spulletjes gegeven en natuurlijk even gekeken hoe hij zijn werk deed, en dit zag er super uit.

Dus het eerste sponsor geld is uitgegeven straks zullen er foto's volgen zodat jullie het kunnen zien. Ook nog even naar de markt geweest voor een paar cadeautjes en dan heerlijk relaxen onder de mango boom met een boek.

Ik ging in de middag nog even langs op kantoor want daar komt een mevrouw van een project voor straat kinderen en zoekt daar vrijwilligers voor. Dit project geeft in de ochtend aan 15 kinderen les voor 1 jaar, een soort voorbereiding's jaar voor de basisschool. In de middag komen alle kinderen uit de straat daar naar toe om te spelen knutselen enz. daar heb ik me voor op gegeven.

Voor nu 2 middagen in de week de maandag en woensdag middag. Ik ben erg benieuwd spelen met de kinderen is vooral waarom ik hier naar toe ben gegaan dus ik ben erg benieuwd. De andere 3 dagen blijf ik gewoon op school en blijf ik in groep 1.

Dan is het alweer vrijdag ochtend, we moesten als erg vroeg op omdat ze als om kwart voor 8 zouden vliegen. Ik kon gelukkig mee naar het vliegveldje om ze uit te zwaaien.

Het was natuurlijk weer even moeilijk om afscheidt te nemen maar er staat gelukkig een super leuk weekend voor de deur. Want ik kwam thuis heb spullen uit mijn tas gehaald en nieuwe spullen erin gedaan want dit weekend gaan we naar Wa.

In Wa zijn de nijlpaarden en die gaan we dus proberen te vinden in een kano op het water. Best wel een beetje eng aangezien het best helle grote enge en snelle beesten zijn.
Maar wel super gaaf om ze in het wilt te hebben gezien. We hadden eerst een bus rit van 8 uur in het vooruitzicht en moesten ook nog is met 13 man in een 10 persoons bus ook erg knus met z'n alle.

En eenmaal daar aangekomen moeten we eerst zelf koken met z'n alle en daarna in 2 groepen splitsen omdat we naar een boomhut gaan om te slapen. We hadden grote verwachtingen van deze hut maar viel uit eindelijk een beetje tegen, het was geen boomhut maar een boomplateau maar goed het was gezellig we konden de maan en sterren zien en het viel mee met de kou.

Sowieso lag ik met 2 andere meiden dus ook weer lekker knus en warm.

In de ochtend vroeg op want we zouden al vroeg weggaan nou dat duurde even hoor. We zouden om half 8 weg gaan om te gaan varen maar dat werd half 11 echt op zijn ghanees.

Maar goed in het begin vond ik het best wel eng omdat die bootjes er niet heel stevig uitzagen en ze ook nog lekte dus dat gaf ook niet echt een veilig gevoel.
Maar we gingen ervoor, we wilden die nijlpaarden zien. En na een uurtje varen ongeveer waren ze daar wel 6 stuks. We moesten op een afstand blijven omdat ze anders boos konden worden en je boot zouden om gooien dus dan maar van een afstand.

We zagen de oren heel goed en soms het hoofd ook maar het gebeurde maar heel zelden dat ze helemaal omhoog kwamen. Eenmaal terug zijn we naar Wa centrum gegaan om daar wat te eten en om eten te halen voor de avond.

We hebben een lekker tomaten soepje gemaakt met brood. En ja na zoon dag wil je wel lekker douche maar laat die er nou niet zijn net als de toilet. Nu moest ik er dan toch echt aan geloven om met een emmer een bakje te douche en buiten naar het toilet te gaan. Soms zaten we dan met 4 vrijwilligers op een rijtje om te plassen haha heel gezellig.

Maar nu weet ik wel wat me te wachten staat straks in het compound. Dit keer weer buiten geslapen alleen dan op het dak van slaapkamers inplaats van de boomhut.

En vandaag alweer maandag ik heb vanochtend eerst mijn kamer maar is opgeruimd dat mocht ook wel en heerlijk mijn lakens gewassen zodat ik een lekker schoonbedje heb vanavond voor zover het schoon is.

En ik heb al mijn verjaardags kaartjes opgehangen, iedereen nog bedankt voor de kaartjes.

Vanmiddag dan voor het eerst kijken op het project ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn maar dat laat ik natuurlijk zeker weten.

Liefs Fleur

  • 17 Februari 2014 - 12:14

    Els:

    Hoi fleurtie,
    Wij zijn weer in het koude kikkerlandje. De dagen in accra waren goed te doen. Leuk huisje en een gezellige omgeving. vrijdagavond lokalenmuziek, waar Janny en Sanne nog op gedanst hebben. Na het filmen hiervan heb ik ook nog even mee gedaan. Het was rond 23.00 afgelopen, maar op het strand ging de disco verder, dus weinig geslapen. Zaterdagavond was het reggae avond, dit was niet echt geweldig. Het stroom viel steeds uit dus uiteindelijk hielden ze maar op. We hebben toen heerlijk geslapen. zondag nog even wat zon mee gepakt, het was bewolkt maar wel vies plak weer.
    De reis naar huis verliep snel, 6 uurtjes maar. Even over zessen stonden we buiten met de koffers. Je zussen waren er ook, dus dat was wel ff gezellig.
    Zo te lezen heb jij je ook goed vermaakt, daar ben ik blij om. Je weet de tijd vliegt voorbij dus voor je het weet ben je weer thuis.

    kussie

  • 17 Februari 2014 - 12:44

    Ditte:

    Hallo, wat ben je toch een bofferd! Al die beesten en die leuke slaapplaatsen! Geniet nog van alle leuke kindjes. Liefs Ditte

  • 17 Februari 2014 - 21:40

    Gerlinde:

    Zo je hebt echt stoere en leuke dingen mee gemaakt en vond je het niet eng dat nijlpaarden omhoog kwamen en had je geen bibbers ervan ik vind het echt super leuke story van je leven ik wens je hele fijne werkvakantie toe en maak er gezellige dagen van en ik mis je lieve koppie wel want je bent van de postkamer zonnestraaltje

  • 17 Februari 2014 - 23:30

    Rosann:

    Heel gaaf allemaal! Geniet er nog even van en tot gauw!! Xx

  • 18 Februari 2014 - 09:38

    Thea Van Renesse:

    Dag Fleur, wat gebben jullie een mooie tijd gehad met z'n allen.
    Dit is een reis om nooit te vergeten.
    Nog even alleen en dan ben je alweer terug, geniet ervan, goetjes Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Ik ben Fleur en 22 jaar. Ik doe nu ook veel vrijwilligers werk dit doe ik in de Postkamer in Nijkerk dit is een grand cafe wat gerund wordt door mensen met een beperking. Ook doe ik vrijwilligers werk in het Colombinehuis dat is een vakantiehuis voor gezinnen met een zorg kind, dit is het mooiste werk wat ik me maar kan bedenken. Dan werk ik ook nog bij een gezin met een meisje in een rolstoel en daar doe ik een paar keer per week wat leuks mee. Verder ga ik graag uit met mijn 2 vriendinnen en hou ik van winkelen en zingen een echte levensgenieter zou ik zeggen. Mij opleiding achtergrond is PW 4 en wil volgend jaar een HBO gaan doen.

Actief sinds 19 Nov. 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 10634

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 19 Maart 2014

Mijn eerste reis

08 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

08 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: