Eerste echte schoolweek - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Fleur Rijn - WaarBenJij.nu Eerste echte schoolweek - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Fleur Rijn - WaarBenJij.nu

Eerste echte schoolweek

Blijf op de hoogte en volg Fleur

14 Januari 2014 | Ghana, Tamale

Nou ze zeggen dat nu de eerste echte school week is begonnen.
Alle kinderen horen nu aanwezig te zijn maar voor mijn gevoel zijn het er niet echt meer als vorige week.

Je merkt wel dat er meer structuur is in de dag dus als de bel gaat na de pauze gaan de kinderen ook echt naar binnen en er wordt meer les gegeven.

Hier op de creche moeten ze ook leters leren ze moeten het verschil leren tussen hoofdletter en kleine letter van ABCD.

Daar ben je dan ook bijna de hele ochtend mee bezig. Als er dan een kindje naar voren moet komen om BV hoofdletter A aan te wijzen en hij doet het niet goed dan is het Shame Shame Shame en wijzen naar het kindje.
Als je het mij vraagt niet echt leuk maar dat hoort hier bij de cultuur. Net zoals dat kinderen best wel veel slaan maar ook geslagen worden.
Er was ook 1 jongetje en die kwam altijd pas om een uur of 10 de klas binnen die wilde eigenlijk niet naar school dus die wordt dan ook al hard handiger aangepakt terwijl hij niks kwaads doet.

Dat zijn dingen waar ik nog een beetje aan moet wennen maarja dat hoort hier nou eenmaal zo.
Maar wat dan ook wel weer leuk is om te zien is dat wanneer een kindje een wondje heeft en je maakt het schoon hoor de ze niet klaagen of huilen niks en in nederland zetten ze het op een janken:P

Maar ondanks dit alles probeer ik toch een beetje mijn eigen ding erin te doen en ook mijn nederlandse dingen die ik geleerd heb. Zo heb ik vandaag lekker handjes geverft met de kinderen knutselen doen ze niet echt maarja daar ben ik dol op. Dus ik ga dat klaslokaaltje is even leuk en gezellig maken met werkjes van de kinderen. Toen de handjes klaar waren heb ik deze ook opgehangen toen vroeg ze ook doen jullie dat in Nederland ook? Ik zeg ja meestal hangen we het wel even een paar dagen gezellig op.

Ook denken ze dat in Nederland alles met een machine gaat. Ik wilde even wat bij elkaar vegen maar dat doen ze hier met een soort heksen bezem maar dan zonder steel. Ze zegt ooh dat kan je wel goed hebben jullie in nederland zeker een machine voor. Ik zei nee wel voor veel maar niet voor alles.

Ook was ik gisteren mijn was aan het doen dat ze zei dat doe je best wel goed. Ik zei dat ik altijd kampeer als ik op vakantie ga dus dat je het dan ook met de hand moet doen.

Dat zijn wel grappige dingen die je dan hoort dat ze soms denken dat we hellemaal niks doen in nederland. Ze vonden namelijk ook dat wij vrouwen in Nederland maar moesten leren lopen met een emmer op ons hoofd en een kind op onze rug. Als ik haar mee naar Nederland zou nemen wilde zei het wel even komen leren.

Vandaag ben ik ook naar de Cultuur markt geweest alles is hier zo lekker goed koop ik heb een Broek, een kleine Djembee en slipper gekocht voor 15 euro. Dus Joke je kan winkelen niet zoals in Londen natuurlijk maar het kan.
Hier kun je wel zelf stof kopen en er kleren van laten maken dus dat ga ik ook zeker nog even doen natuurlijk. Maar daar heb ik nog genoeg tijd voor.

Het eten daar klaag ik niet over gisteren had ik Jam dat zijn gekookte aardappels nou wat wil ik nog meer. Niet zo lekker als in nederland maar goed het leek erop wel miste ik mn groente en mijn vega en vooral de CURRY maar goed ik klaag niet. Vandaag in de lodge gegeten met zn alle en daar stond Kip, Salade en jaja patat op het menu dus ik zeg lekker lekker.

Ik ga nu lekker slapen want ja mn wekkertje gaat wel elke dag gewoon om kwart over 6 nog vroeger als thuis

Slaaplekker allemaal en tot snel
Xx

  • 14 Januari 2014 - 23:56

    Roald:

    Wat een heerlijk herkenbare verhalen, vooral die bezem ja!!
    Maak je voor je culinaire vriend van de Postkamer ook wat foto's van eten?!
    Ennuh.. Tijd zat zeg je, er zijn al bijna twee weken om hoor, laat snel die kleren maken, of sowieso de maten opnemen !! Of wil je afvallen en aan het eind gaan meten :-) xx

  • 15 Januari 2014 - 08:03

    Hennie:

    Hoi Fleur,
    Wat een leuke verhalen heb je allemaal. Volgens mij begin je je al aardig thuis te voelen. Ik hoop dat het eten wat verbetert voor je. Ben wel jarloers op je, het is zo'n mooie ervaring met die kinderen en om eens een andere cultuur op te snuiven. En die geweldig mooie stoffen, ben zoo benieuwd wat je laat maken.
    Nog veel plezier en geniet van ieder moment.
    Groetjes Hennie

  • 15 Januari 2014 - 08:53

    Mariska:

    Wat een heerlijk verhaal weer!
    Ik ben zo trots op je, fijn dat je je draai nu gevonden hebt.

    fleur, neem zo'n vrouw en baby mee naar Nederland. Ik zou niets liever willen dan leren hoe ik
    zo'n kind op mijn rug knoop ;)

    Maak je ook nog even een foto van je kamer?
    Zijn er nog spullen nodig die ik aan papa en mama kan meegeven?

    dikke kus!

  • 15 Januari 2014 - 11:15

    Kirsten:

    Hé Fleur!

    Fijn en goed om weer van je te horen.
    Aanpassen lees ik zo tussen de regels door,
    maar gelukkig staan er ook weer positieve punten tegenover.

    Wát een ervaring rijker!

    Liefs uit het Colombinehuis,
    namens iedereen :-)

    Kirsten

  • 15 Januari 2014 - 11:28

    Gerlinde En Bianca:

    hoi fleur,
    ik mis je. Als je terug kom krijg je een hele dikke knuffel van mij.
    Ben nu aan het werk in de postkamer, en heb op de laptop je foto's gezien.
    Het zijn mooie foto's en leuke kindjes.

    hoi hier bianca,
    Hoi fleur wat een leuke foto's en mooie kindjes.
    Heb je het leuk daar??
    we missen je heel erg hier in de postkamer.
    kom je wel terug voor mijn verjaardag:)


    kus van ons allemaal speciaal van bianca en gerlinde o,ja en koen.

  • 15 Januari 2014 - 21:31

    Gerlinde:

    Wat leuke story heb je erop gezet van je leven daar en ik wens je gezellige werk vakantie toe en ik mis je lieve koppie wel en ik vind je dat jij doorzettingsvermogen hebt huggi linde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Ik ben Fleur en 22 jaar. Ik doe nu ook veel vrijwilligers werk dit doe ik in de Postkamer in Nijkerk dit is een grand cafe wat gerund wordt door mensen met een beperking. Ook doe ik vrijwilligers werk in het Colombinehuis dat is een vakantiehuis voor gezinnen met een zorg kind, dit is het mooiste werk wat ik me maar kan bedenken. Dan werk ik ook nog bij een gezin met een meisje in een rolstoel en daar doe ik een paar keer per week wat leuks mee. Verder ga ik graag uit met mijn 2 vriendinnen en hou ik van winkelen en zingen een echte levensgenieter zou ik zeggen. Mij opleiding achtergrond is PW 4 en wil volgend jaar een HBO gaan doen.

Actief sinds 19 Nov. 2013
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 10644

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 19 Maart 2014

Mijn eerste reis

08 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

08 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: