Damba Festival - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Fleur Rijn - WaarBenJij.nu Damba Festival - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Fleur Rijn - WaarBenJij.nu

Damba Festival

Blijf op de hoogte en volg Fleur

21 Januari 2014 | Ghana, Tamale

Zondag hebben we maar weinig gedaan, maar dat is ook wel is lekker zo af en toe. Even de markt op geweest en verder gewoon lekker bij het huis rond gehangen en gespeeld met de broertjes.

Maandag was het weer tijd om naar school te gaan en eigenlijk de creche weer in te gaan. Maar ik had slecht geslapen en was heel erg moe en kon geen energie krijg om bij al die gillende kinderen te gaan zitten.

Maar ben wel naar school gegaan maar ik heb geholpen bij de wond verzorging en we hebben de vlechten bij 1 van de vrijwilligers eruit gehaald ook heel belangrijk.

De school was ook om 1 uur afgelopen vanwege het Damba Festival.
Dus lekker optijd naar kantoor lekker eten en dan mijn stof weg brengen om een jurkje en rokje te laten maken. Ik ben benieuwd wat er van gemaakt gaat worden.

Tegen een uur of 4 gaan we dan naar de stad voor het Festival.
Het is een festival dat alle Chiefs bij elkaar komen hellemaal mooi gekleed en op paarden met veel muziek en schoten van de geweren.

Heel erg leuk om te zien, ook alle bevolking heeft bepaalde kleding aan wat erbij hoort. Daarna liepen we ergens heen waar meerdere chiefs bij elkaar waren en die gingen om de beurt dansen en muziek maken en ze deden aan Voodoo.

Ze toverde geld uit hun zakken en gaven dit weer aan de mensen om hun heen. Heel leuk om te zien en ook vooral veel lawaai. De schoten die ze loste waren ongelofelijk hard en je schrok je elke keer kapot.

Maar zeker leuk om het een keer te zien en weer een hele belevenis.
Maar we moesten ook nog terug zien te komen op de fiets. Wat verschrikkelijk wat een drukte en gek heid. dikke file maar wel heel erg leuk.

We waren ook heel erg laat thuis maar hadden nog niet gegeten. Dus ik zei al tegen onze moeder dat ze niet meer hoede te koken omdat we zo laat thuis waren en dat niet hadden door gegeven. Maar ik wilde net gaan douche en toen stond er nog een groot bord rijst en lekker sausje en eitje klaar echt heerlijk.
Dus we hebben een top moeder.

Vandaag ben ik ook weer op school begonnen maar ook niet bij de creche aan gekomen. Ik begon weer bij de wond verzorging ik ben daar een beetje aan het oefenen want dat wil ik gaan doen na mijn vakantie.

Maar toen ging ik mee naar het project van Danielle. Zei heeft namelijk een soort zieken huisje opgezet. Er is een Compound waar de chief mensen beter maakt vooral bot breuken maar hij had geen plaats om die mensen neer te leggen voor het genezen.
Hij stond zijn eigen huis af om ze daar neer te leggen. Nu heeft Danielle een huis laten bouwen met 3 kamers erin waar die mensen kunnen rusten. Dit zag er echt super gaaf uit en het mooiste is dat zei het hellemaal gefinanceerd heeft. Echt heel bijzonder.

Er was ook op dat moment een man van 95 man die denk ik zijn heup had gebroken daar gingen we ook even op bezoek dat wel heel interessant.

Dus het was heel erg leuk en bijzonder om te ervaren. Vindt het vooral heel bijzonder dat Danielle dit op heeft kunnen zetten en de mensen zo heeft kunnen helpen.

Vanavond weer lekker eten op de Lodge met alle vrijwilligers dus dat wordt vast wel weer gezellig.

Xxx Tot snel

  • 21 Januari 2014 - 16:57

    Mariska:

    Je bent goed bezig zus!
    Stuur die chief die geld kan toveren ook even bij mij langs!!
    kus!

  • 21 Januari 2014 - 17:38

    Els:

    hoihoi,
    wat een mooi verhaal weer, en wat lekker van die leiders die geld geven. Hier komen ze het alleen maar halen:) Ga ervan uit dat het alleen voor de lokale bevolking was. Weet je ook of ze dit vaak doen?? Maar weer een hele ervaring.
    En dan helpen in het ziekenhuisje, helemaal leuk. Het zal er wel wat rustiger zijn dan 30 van die gillend kinderen. Hoewel als je flink pijn heb kun je ook best wel gillen:)
    Hier begint het iets kouder te worden, maar nog geen echte winter:( Morgen weer lekker werken, ik zal ze weer even bij praten.

    kussie.

  • 21 Januari 2014 - 19:05

    Janny:

    Hoi Fleur,

    Wond verzorging weer een leuke andere draai. Ik heb kinder ehbo gedaan voor school. Zal ik het boekje meenemen? Moeten we ook pleistersen verband mee nemen.?
    Worden die kinderen miet rustig als je ze voorleest. Of hebben ze daar het geduld niet voor.
    Leuk hoor een festival. Hoop dat wij er ook een mee maken. Wat een leuke broek hadden ze gemaakt al voor je. De stoffen zijn echt top. Kunnen we zo'n broek ook aan het begin van de reis kopen. Dan kan ik die lekker aan. Fijn dat je zoveel schrijft. Geniet van je verhalen.

    X
    Janny

  • 21 Januari 2014 - 21:40

    Thea Van Renesse:

    Hoi Fleur,
    Ik kan me goed voorstellen dat je horen dool wordt van 30 schreeuwende kinderen, zingen of een spel doen helpt misschien.
    Bij de wond verzorging is het lekker rustig, en ook heel erg leuk om te doen.
    Wat zijn de mensen daar donker zeg, en hun kleding is wel heel apart, ziet er erg warm uit.
    Fijn dat je een goed gastgezin hebt, is toch belangrijk als je zover van huis bent.
    Ik ga vrijdag naar Dubai, tot de vrijdag er op dan lees ik wel weer alles wat je hebt meegemaakt.
    Dan komen je ouders snel, en ga je lekker met ze mee, fijne tijd, en tot ziens, thea

  • 23 Januari 2014 - 10:10

    Ro:

    Je kunt misschien wel een minor verpleging doen!
    Ennuh, het lijkt erop dat er voldoende gegeten wordt!:-)

    X

  • 23 Januari 2014 - 18:28

    Eva:

    hey fleur!
    hoe is het daar in ghana?
    wat maak jij een hoop mee met die kinderen.
    ik mis jou wel hoor.
    ik zie je in maart weer.

    liefs eva

  • 27 Januari 2014 - 10:21

    Anouk Vrijenhoeff:

    Haai Fleur!

    Goed weer over je te lezen zeg!
    ga je zelf nog vlechtjes zetten?? RastaaRastaaa ;-)

    succes weer met alles!
    liefs uit Bidding-town!
    x Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Ik ben Fleur en 22 jaar. Ik doe nu ook veel vrijwilligers werk dit doe ik in de Postkamer in Nijkerk dit is een grand cafe wat gerund wordt door mensen met een beperking. Ook doe ik vrijwilligers werk in het Colombinehuis dat is een vakantiehuis voor gezinnen met een zorg kind, dit is het mooiste werk wat ik me maar kan bedenken. Dan werk ik ook nog bij een gezin met een meisje in een rolstoel en daar doe ik een paar keer per week wat leuks mee. Verder ga ik graag uit met mijn 2 vriendinnen en hou ik van winkelen en zingen een echte levensgenieter zou ik zeggen. Mij opleiding achtergrond is PW 4 en wil volgend jaar een HBO gaan doen.

Actief sinds 19 Nov. 2013
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 10646

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 19 Maart 2014

Mijn eerste reis

08 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

08 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: